عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
قسمتی از متن پایان نامه :
مقدمه
اطلاعات یکی از ارزشمندترین ورودیهای سازمان می باشد. اطلاعات با ارزش باعث افزایش اطمینان و ثبات منابع انسانی و کمبود آنها سبب بیاطمینانی و بیثباتی در سازمان می گردد. امروزه اطلاعات در سازمانها از طریق فناوری اطلاعات جمعآوری، پردازش و نگهداری می گردد. در گذشته اطلاعات بیشتر به صورت اسناد و مدارک موجود بود، و در اختیار فرد خاصی قرار میگرفت. از این رو فناوری اطلاعات این محدودیت را از میان برداشته می باشد. در ادبیات مدیریت شریان حیاتی سازمان (شبکه اطلاعاتی) و خون جاری در آن (اطلاعات) میباشد. (همر، چمپی[1]، 1378، ص131)
امروزه پیشرفت جوامع از ابعاد مختلف علمی و فناوری، روندی انفجاری و غیرقابل کنترل به خود گرفته می باشد به گونهای که جهان هر روز شاهد کشف و اختراع ابزارها و وسایل تبیین روشها، ساختارها و فرایندهایی می باشد که بدون کاربست آن حل مسایل و معضلات سازمان امکانپذیر نیست بدین معنا که بشر ناگزیر می باشد برای روبرو شدن با مسایل روزافزون و جدید سازمانی و حل آنها، همواره خود را با دانش و فناوری جدید مجهز کند. پس ممکن می باشد در مقطعی از زمان از دانش و مهارت لازم برای روبرو شدن با پدیدههای سازمانی برخودار باشند اما تغییرات محسوس و شتابزده علمی به سرعت دانش و مهارت آنان را منسوخ، و بازسازی و نوسازی دانش و تجربیات آنها را برای سازگاری با تغییرات ضروری کند. (ایزدی صمد، کریمی سلیمان، تاثیر دورههای آموزشی فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد، پژوهشنامه مدیریت شماره 4، 1387)
در جهان امروز، گسترش علم و فناوری تمام فعالیتهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده می باشد. از مشخصات بارز این عصر- که آن را عصر فراصنعتی نامیدهاند- جایگزین شدن دانایی پژوهش و سرمایه انسانی با عوامل دیگر تولید می باشد؛ در نتیجه همه سازمانها در پی آن هستند که با بهره گیری از انسانیترین، کارآمدترین و انعطافپذیرترین شیوهها، برای بقای خود کوشش کنند. در این بین، نیروی انسانی ماهر و کارآزموده، با ارزشترین ثروت هر کشور و یکی از مهمترین شاخصهای برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر می باشد، زیرا حیات هر سازمان به دانش و مهارت نیروی انسانی آن بستگی دارد؛ یعنی هرچه این نیرو بهینه باشد قابلیت سازگاری سازمان با محیط متغیر بیشتر می گردد. چالشهای محیطی عصر حاضر از نظر پیشرفت سریع فناوری، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطافپذیری، سازمان را به جستجوی راهی برای تداوم بقای خود وادار کرده می باشد. در این بین، بسیاری از سازمانها راهحل را در اجرای برنامههای توانمندسازی تشخیص داده و کوشش کردهاند با اجرای این برنامهها، ضمن در نظر داشتن متغیرهای موثر بر احساس افراد، از توانمندسازی آنها جهت رفع موانع درونی و بیرونی بهره گیری کرده و زمینه لازم برای پرورش کارکنان توانمند را به وجود آورند. (سرفرازی، شاه حسینی، راهکار توانمندسازی، پژوهش نامه86، 90)
به گونه کلی توانمندسازی کارکنان، پیامدهای نظری و رفتاری خاصی را برای سازمانها به همراه داشته و بر توان آنها در عرصه رقابت خارجی میافزاید. پس مهمترین عامل بهرهوری در سازمانها و در نهایت کل جامعه، منابع انسانی می باشد. تردیدی نیست که شکوفایی هر جامعهای در بهبود پرورش منابع انسانی آن نهفته و بدین سبب می باشد که مسوولان سازمانها با یاری متخصصان رفتاری و منابع انسانی، توجه خاصی به پرورش کارکنان مبذول میدارند. یکی از این مهمترین مفاهیم در راستای بالندگی منابع انسانی، توانمندسازی کارکنان می باشد. (همان منبع)
از آنجایی که عملکرد موفقیتآمیز سازمانها در گروه وظایف مدیریت یعنی: برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل می باشد و انجام این گونه وظایف نیز در گرو اطلاع رسانی به مدیریت می باشد از این رو پیشرفت سازمانها بدون برخورداری از ابزارهای اطلاعرسانی و کسب مهارتهای لازم در زمینه کاربرد فناوری اطلاعات و همچنین اطلاعرسانی به کارکنان و مدیران برای توانمند کردن آنها در کارهایشان امری غیرممکن می باشد. (استونر، فریمن[2]، 1386، ص 13)
مفهوم توانمندسازی در سالهای اخیر مورد توجه همه دستاندرکاران امور سازمان قرار گرفته می باشد توانمندسازی بسان راهبرد منابع انسانی برای خلق کارامدی، بهرهوری و خشنودی بیشتر کارکنان در محیط کارشان مورد بهره گیری قرار گرفته می باشد. شرت وگرر(1994) اعتقاد دارد که توانمندسازی فرصتهایی می باشد که به افراد برای خود مختاری، انتخاب، مسوولیتپذیری و مشارکت در تصمیم گیری سازمان داده شده می باشد. ترلاکسن[3] توانمندسازی را فرایند تغییر عملکرد کارکنان از وضعیت آن چیز که که به آنها گفته شده انجام دهند به آن چیز که که نیاز هست انجام دهند. (اندرو سکیوس [4]، 2003، ص 262)
[1]-Hammer and champy
[2]– Stoner and Freeman
[3]– Terlakson
[4]– Andrew Skuse
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-3-1-هدف اصلی:
هدف اصلی پژوهش،تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی.
1-3-2-اهداف فرعی:
1-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهبود کیفیت عملکرد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
2-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با استقلال و آزادی کاری کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
3-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با مسوولیت و تصمیم گیری کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
4-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با تنوع شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
5-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با خود کنترلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
6-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با آمادگی(توان و تمایل) کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
7-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با رشد حرفه ای(توسعه حرفه ای) کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
8-مشخص کردن بیشترین ارتباط ابعاد توانمندسازی با فناوری اطلاعات و ارتباطات