عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات
قسمتی از متن پایان نامه :
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-3- اهداف پژوهش…………………………… 12
1-3- 1- اهداف اصلی پژوهش……………………. 12
1-3-2- اهداف فرعی پژوهش…………………….. 12
1-6-2- فرضیه های فرعی پژوهش…………………. 17
1-7- جامعه آماری پژوهش……………………… 18
1-8- برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری پژوهش 18
1-10- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات……………. 18
1-11-قلمرو پژوهش…………………………… 19
1-11-2-قلمرو مکانی پژوهش……………………. 19
1-11-3-قلمرو زمانی پژوهش…………………… 19
1-12- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها………… 19
1-12-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات…………….. 19
1-12-1-1-تعرف مفهومی فناوری اطلاعات و ارتباطات 19
عنوان صفحه
1-12-1-2-تعریف عملیاتی فناوری اطلاعات و ارتباطات 20
1-12-2- توانمند سازی……………………….. 20
1-12-2-1-تعریف مفهومی توانمند سازی…………… 20
1-12-2-2-تعریف عملیاتی توانمند سازی………….. 20
1-12-2-3-تعاریف مفهومی ابعاد توانمند سازی…….. 21
1-12-2-3-1-تعریف مفهومی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان 21
1-12-2-3-2-تعریف مفهومی استقلال و آزادی کاری کارکنان 21
1-12-2-3-3-تعریف مفهومی مسوولیت تصمیمگیری کارکنان 21
1-12-2-3-4-تعریف مفهومی تنوع شغلی کارکنان…….. 22
1-12-2-3-5-تعریف مفهومی خودکنترلی کارکنان…….. 22
1-12-2-3-6-تعریف مفهومی آمادگی(توان و تمایل) کارکنان 22
1-12-2-3-7- تعریف مفهومی توسعه حرفهای(رشد حرفهای) کارکنان 22
1-12-2-4-تعاریف عملیاتی ابعاد توانمند سازی……. 22
1-12-2-4-1-تعریف عملیاتی بهبود کیفیت عملکرد کارکنان 22
1-12-2-4-2-تعریف عملیاتی استقلال و آزادی کاری کارکنان 23
1-12-2-4-3-تعریف عملیاتی مسوولیت تصمیمگیری کارکنان 23
1-12-2-4-4-تعریف عملیاتی تنوع شغلی کارکنان……. 23
1-12-2-4-5-تعریف عملیاتی خودکنترلی کارکنان……. 23
1-12-2-4-6-تعریف عملیاتی آمادگی(توان و تمایل)کارکنان 23
1-12-2-4-7-تعریف عملیاتی توسعه حرفهای(رشد حرفهای) کارکنان 24
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه…………………………………….. 26
2-1- بخش اول، توانمندسازی…………………… 29
2-1-1- تعاریف و مفاهیم توانمند سازی 29
عنوان صفحه
2-1-2- توانمندسازی و تواناسازی کارکنان 33
2-1-4- نشانههای توانمندسازی 36
2-1-5-1- بهبود کیفیت عملکرد کارکنان………….. 38
2-1-5-2- استقلال و آزادی کارکنان……………… 40
2-1-5-3- افزایش مسوولیت تصمیم گیری کارکنان……. 41
2-1-5-4- افزایش تنوع شغلی کارکنان……………. 42
2-1-5-4-1-ویژگی های یک شغل غنی شده…………… 43
2-1-5-4-1-1-تنوع مهارتی…………………….. 43
2-1-5-4-1-2-هویت کار……………………….. 43
2-1-5-4-1-3-اهمیت کار………………………. 43
2-1-5-4-1-4-استقلال…………………………. 43
2-1-5-4-1-5-بازخورد شغلی……………………. 44
2-1-5-4-2- مفاهیم مربوط به تنوع شغلی…………. 44
2-1-5-4-2-1-مفهوم توسعه شغل…………………. 44
2-1-5-4-2-2-غنی سازی شغل……………………. 45
2-1-5-5- افزایش خود کنترلی………………….. 45
2-1-5-6- افزایش آمادگی کارکنان(توان و تمایل) 47
2-1-5-7- توسعه حرفهای کارکنان(رشد حرفه ای)……. 48
2-1-6- ضرورت توانمندسازی کارکنان در سازمان 50
2-1-7- تأثیر مدیر در ایجاد سازمان توانمند 51
2-1-8- فنون و ابزارهای خلق توانمندی در سازمانها 52
2-1-9- عوامل موثر در فرایند توانمندسازی کارکنان 53
2-1-10- دستاوردهای برنامههای توانمندسازی 54
عنوان صفحه
2-1-11- پیش نیازهای توانمندسازی کارکنان 55
2-1-11-1-ویژگی های حرفه ای………………….. 55
2-1-11-1-1-آموزش…………………………… 55
2-1-11-1-2-ارشاد…………………………… 56
2-1-11-1-3-تعلق حرفه ای…………………….. 56
2-1-11-1-4-شبکه سازی……………………….. 56
2-1-11-2-محیط کاری…………………………. 57
2-1-11-3-سبک رهبری…………………………. 57
2-1-12- برنامههای توانمندسازی 58
2-1-12-1-برنامه های توانمند سازی سطح پایین……. 58
2-1-12-2- برنامههای توانمندسازی سطح متوسط………. 58
2-1-12-3- برنامههای توانمندسازی سطح بالا……….. 59
2-1-13- راهکارهای عملی توانمندسازی کارکنان 59
2-1-13-1-آموزش ضمن خدمت…………………….. 59
2-1-13-1-1- آموزش ضمن خدمت در محل کار………… 60
2-1-13-1-2- آموزش ضمن خدمت خارج از محل کار……. 60
2-1-13-2- سهیم کردن کارکنان دراطلاعات………… 61
2-1-13-3- پرورش تجارب تسلط شخصی……………… 62
2-1-13-4- اعمال طرفداریهای اجتماعی و عاطفی……… 62
2-1-13-5- الگوسازی…………………………. 63
2-1-13-6- کار تیمی…………………………. 64
2-1-13-7- تحریکات احساسی……………………. 65
2-1-13-8- باز خورد…………………………. 65
2-1-13-9- ایجاد اعتماد……………………… 65
2-1-14- تأثیر توانمندسازی در رفتار کارکنان 66
عنوان صفحه
2-1-15- زمینههای ایجاد توانمندسازی…………… 67
2-1-16- رویکردهای توانمندسازی 67
2-1-16-1- رویکرد مکانیکی (ارتباطی)………….. 67
2-1-16-2- رویکرد ارگانیکی (انگیزشی)………….. 68
2-1-19- هزینههای توانمندسازی 70
2-1-21- ویژگیهای سازمانهای توانمند 71
2-1-22- موانع موجود در سازمانها جهت اجرای توانمندسازی 72
2-1-23-1- پیامد نظری توانمند سازی…………… 73
2-1-23-1-1- افزایش رضایت شغلی……………….. 73
2-1-23-1-2- کاهش فشار روحی………………….. 74
2-1-23-2- پیامد رفتاری توانمند سازی………….. 74
2-2- بخش دوم، فناوری اطلاعات و ارتباطات……….. 75
2-2-1- مفهوم فناوری………………………… 75
2-2-5-2- ابعاد اطلاعات………………………. 80
2-2-5-2-1-بعد زمان………………………… 80
2-2-5-2-2-بعد مکان………………………… 81
عنوان صفحه
2-2-5-2-3-بعد شکل…………………………. 81
2-2-5-3- ارزش اطلاعات……………………….. 82
2-2-5-5- اهمیت اطلاعات………………………. 88
2-2-6- مفهوم فناوری اطلاعات 88
2-2-6-1- فناوری اطلاعات و ارتباطات 90
2-2-6-2- ابعاد بکارگیری فناوری اطلاعات 91
2-2-6-3- ویژگی های فناوری اطلاعات…………….. 92
2-2-6-4- کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان 93
2-2-6-4-1-کاربردهای عملیاتی………………… 93
2-2-6-4-2-کاربردهای اطلاعاتی………………… 93
2-2-6-5- جنبههای مرتبط با مفهوم فناوری اطلاعات 94
2-2-6-6- به کارگیری اثربخش فناوری اطلاعات 94
2-2-6-7- تأثیر فناوری اطلاعات در سازمان 96
2-2-6-8- اصول فناوری اطلاعات 96
2-2-6-8-1- وظایف فناوری اطلاعات 97
2-2-6-8-2- مزایای فناوری اطلاعات……………… 97
2-2-6-8-2-1-سرعت…………………………… 97
2-2-6-8-2-2-ثبات و پایداری………………….. 98
2-2-6-8-2-3-دقت……………………………. 98
2-2-6-8-2-4-قابلیت اطمینان………………….. 98
2-2-6-8-3- فرصتهای فناوری اطلاعات 99
2-2-6-8-3-1-کمک به مردم…………………….. 99
2-2-6-8-3-2-حل معضلات……………………….. 99
2-2-6-9- برنامهریزی راهبردی فناوری اطلاعات 100
عنوان صفحه
2-2-6-9-1- روش های مبتنی بر رویکرد تجویزی……. 100
2-2-6-9-2- روش های مبتنی بر رویکرد توصیفی……. 101
2-2-6-10- سازماندهی فناوری اطلاعات 101
2-2-6-11- فرایند برنامهریزی استراتژیک فناوری اطلاعات 102
2-2-6-12- ارتباط ویژه مهندسی مجدد فرایند کسب و کار و فناوری اطلاعات 103
2-2-6-12-1-ابعاد………………………….. 103
2-2-6-12-2-هدف……………………………. 103
2-2-6-12-3-فعالیت ها………………………. 104
2-2-6-13- کارکردهای مهندسی مجدد فرایند کسب و کار با تاکید بر فناوری اطلاعات 104
2-2-6-13-1- توانمند سازی کارکنان……………. 104
2-2-6-14- کاربردهای فناوری اطلاعات در ساختارهای سازمانی 106
2-2-7- مفهوم سیستمهای اطلاعاتی 108
2-2-7-1- ویژگیهای سیستم اطلاعاتی…………….. 110
2-2-7-2- قابلیتهای عمده سیستمهای اطلاعات 110
2-2-7-3- فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی 111
2-2-7-4- سازمان و فناوری اطلاعات 112
2-2-7-5- سازمان و سیستم های اطلاعاتی…………. 113
2-2-7-6- تفاوت بین کامپیوتر و سیستمهای اطلاعات 114
2-2-7-7- مزایای سیستمهای اطلاعاتی 114
2-2-8- تعریف اتوماسیون اداری 115
2-2-8-1- انواع سیستمهای اتوماسیون اداری 116
2-2-8-2- هدف اتوماسیون اداری 117
2-2-8-3- کاربردهای اتوماسیون اداری 118
2-2-9-1- تئوری ارتباطات……………………. 119
عنوان صفحه
2-2-9-2-1- اینترنت………………………… 122
2-2-9-2-2- اینترانت……………………….. 123
2-2-9-2-3- اکسترانت……………………….. 123
2-2-9-3- انواع تکنولوژی ارتباط سازمانی 124
2-2-10- تعریف آموزش……………………….. 125
2-2-10-1- تعریف سیستم های آموزشی……………. 125
2-2-10-2- تاریخچه تکنولوژی آموزشی…………… 126
2-2-10-3- تکنولوژی آموزشی و ضرورت آن………… 127
2-2-10-4- اجزای سیستمهای آموزشی…………….. 127
2-2-10-5- سیستم های مدیریت آموزش الکترونیک…… 128
2-3- بخش سوم: فناوری اطلاعات و ارتباط آن با توانمندسازی کارکنان………………………………………… 130
2-3-1- بهره گیری از فناوری اطلاعات برای توسعه قابلیتهای کارکنان 130
2-3-1-1- توسعه حرفهای……………………… 131
2-3-1-2- تقویت مهارتهای تصمیمگیری 131
2-3-1-4- تغییر تأثیر کارکنان…………………. 134
2-3-1-5- تغییر شیوه کنترل کارکنان 135
2-3-2- تأثیر فناوری اطلاعات در کارایی و هم افزایی اطلاعات 135
2-3- 3- اثرات سازمانی فناوری اطلاعات 137
2-3- 3-1- سلسله مراتب سازمانی………………. 137
2-3- 3-2- تغییر در سرپرستی 138
2-3- 3-4- اثر فناوری اطلاعات بر مشاغل 138
عنوان صفحه
2-3- 3-6- سطوح مهارتی کارکنان 139
2-3- 3-7- تاثیر سطوح عملیاتی 139
2-3- 3-8- تاثیر بر مشاغل و تأثیرهای مدیران 140
2-3-4- قدرت و جایگاه سازمانی 140
2-3-5- اثرات مستقیم فناوری اطلاعات بر سازمان 141
2-4- بخش چهارم:پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی….. 141
2-4-1- مروری بر تحقیقات داخلی………………. 141
2-4-2- مروری بر تحقیقات خارجی………………. 144
2-5- آشنایی با سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی 145
2-5-1- معرفی اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی……………………………….. 147
2-5-1-1- اداره آمار و اطلاعات……………….. 147
2-5-1-2- اداره ارتباطات شبکه و اینترنت………. 148
2-5-1-3- اداره تجهیزات سیستمهای رایانهای و آزمایشگاهی 149
2-5-2- منابع مالی…………………………. 150
2-5-3- آشنایی با اداره کل امور اداری و منابع انسانی 150
2-5-3-1- بهرهوری…………………………. 151
2-5-3-2-کیفیت زندگی کاری…………………… 151
2-5-3-3- پیروی از قانون……………………. 151
2-5-4- بعضی از وظایف عمده دانشگاه آزاد اسلامی 152
2-5-5- سیاستهای (اهداف کلان کیفی) برنامه پنج ساله و چشمانداز دانشگاه آزاد اسلامی……………………………….. 153
2-5-6- بیانیه ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 154
فصل سوم: روش پژوهش
مقدمه……………………………………. 156
3-1- روش پژوهش……………………………. 156
عنوان صفحه
3-1-1- روش پژوهش بر حسب هدف………………… 157
3-1-1-1-پژوهش کاربردی……………………… 157
3-1-2- روش پژوهش بر حسب ماهیت………………. 157
3-1-2-1-پژوهش توصیفی………………………. 157
3-1-2-2- پژوهش پیمایشی…………………….. 158
3-1-2-3- پژوهش همبستگی…………………….. 158
3-2- مدل پژوهش……………………………. 158
3-3- جامعه آماری………………………….. 159
3-4- نمونه:روش نمونه گیری پژوهش و حجم نمونه….. 160
3-5- ابزار گردآوری داده های پژوهش…………… 163
3-5-1- انواع روش های گرد آوری اطلاعات………… 163
3-5-1-1- روش کتابخانه ای…………………… 164
3-5-1-2- روش میدانی……………………….. 164
3-5-1-2-1- ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه 165
3-6- مقیاس و طیف ابزار اندازه گیری پژوهش…….. 166
3-7- اعتبار و پایایی ابزار سنجش…………….. 167
3-7-1- روایی(اعتبار ابزار سنجش)…………….. 168
3-7-2- پایایی(اعتماد پذیری ابزار سنجش)………. 169
3-8- تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش………….. 173
3-8-1- شیوه تجزیه و تحلیل کمی……………… 173
3-8-1-1-تجزیه و تحلیل با بهره گیری از آمار توصیفی 174
3-8-1-2- تجزیه تحلیل با بهره گیری از آمار استنباطی 174
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1- بخش چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش 177
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………. 177
4-1-1- ویژگی های جمعیت شناختی………………. 177
4-1-1-1- جنسیت……………………………. 178
4-1-1-2- سن………………………………. 179
4-1-1-3- سطح تحصیلات……………………….. 180
4-1-1-4- رسته شغلی………………………… 181
4-1-1-5- سابقه خدمت……………………….. 182
4-1-1-6- وضعیت استخدامی……………………. 183
4-1-2- آمار استنباطی………………………. 184
4-1-2-1- آزمون آماری فرضیه های پژوهش………… 184
4-1-2-1-1- آزمون آماری فرضیه اصلی پژوهش……… 184
4-1-2-1-2- آزمون آماری فرضیه های فرعی پژوهش….. 186
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه…………………………………… 200
5-1- اختصار و نتیجه گیری یافتههای پژوهش……….. 200
5-1-1- نتیجه مطالعه نرمال بودن متغیرهای پژوهش 201
5-1-2- نتیجه گیری از آزمون فرضیههای پژوهش……. 201
5-1-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیه اصلی پژوهش 203
5-1-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیههای فرعی پژوهش 204
5-1-2-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی اول پژوهش 204
5-1-2-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی دوم پژوهش 204
5-1-2-2-3- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی سوم پژوهش 204
5-1-2-2-4- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی چهارم پژوهش 205
5-1-2-2-5- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی پنجم پژوهش 205
عنوان صفحه
5-1-2-2-6- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی ششم پژوهش 206
5-1-2-2-7- نتیجهگیری از آزمون فرضیه فرعی هفتم پژوهش 206
5-2- محدودیت های پژوهش…………………….. 207
5-3- پیشنهادها……………………………. 207
5-3-1- پیشنهادهایی مبتنی برنتایج یافته های پژوهش 207
5-3-1-1-پیشنهاد فرضیه فرعی اول پژوهش………… 207
5-3-1-2-پیشنهاد فرضیه فرعی دوم پژوهش………… 208
5-3-1-3-پیشنهاد فرضیه فرعی سوم پژوهش………… 208
5-3-1-4-پیشنهاد فرضیه فرعی چهارم پژوهش………. 209
5-3-1-5-پیشنهاد فرضیه فرعی پنجم پژوهش……….. 209
5-3-1-6-پیشنهاد فرضیه فرعی ششم پژوهش………… 210
5-3-1-7-پیشنهاد فرضیه فرعی هفتم پژوهش……….. 210
5-4- سایر پیشنهاد ها برای پژوهش آتی…………. 211
پیوستها………………………………….. 213
منابع……………………………………. 213
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-3-1-هدف اصلی:
هدف اصلی پژوهش،تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی.
1-3-2-اهداف فرعی:
1-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با بهبود کیفیت عملکرد کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
2-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با استقلال و آزادی کاری کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
3-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با مسوولیت و تصمیم گیری کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
4-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با تنوع شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
5-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با خود کنترلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
6-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با آمادگی(توان و تمایل) کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
7-تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با رشد حرفه ای(توسعه حرفه ای) کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
8-مشخص کردن بیشترین ارتباط ابعاد توانمندسازی با فناوری اطلاعات و ارتباطات