ابتلای یک پنجم مردم ایران به فشار خون/ نان | منبع مهم مصرف نمک در ایران | بیماری

: مجموعه: اخبار پزشکی

تاریخ انتشار : پنج شنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۸

: ابتلای یه پنجم مردم ایران به فشار خون/ نون، منبع مهم مصرف نمک در ایران

مریضی افزایش فشار خون در بیشتر موارد علامت مشخصی نداره و قاتل خاموش نامیده می شه و حدود یه پنجم مردم کشور ما هم گرفتار به این مریضی هستن.  با افزایش میانگین سنی ایران، گسترش بیماریای غیر واگیر مانند پرفشاری خون، بیماریای قلبی – عروقی و سرطانا رو به زیاد شدنه و بروز این بیماریا هم رابطه مستقیمی با مصرف زیاد نمک داره. 

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت اندازه نمک مجاز مصرفی، کمتر از پنج  گرم یعنی کمتر از یه قاشق مرباخوری در روز واسه  افراد کمتر از ۵۰ سال اعلام کرده. افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی و گرفتار به فشار خون بالا باید کمتر از سه گرم  در روز نمک مصرف کنن.  با در نظر گرفتن این موضوع به مردم پیشنهاد می شه تا حد امکان، نمک مصرفی خود رو کم کنن البته نمک مصرفی اونا باید از نوع تصفیه شده یددار باشه. باید توجه کرد که نمک تصفیه یددار به همون اندازه بقیه نمکا موجب افزایش فشار خون می شه.

 

بیماریای غیرواگیر از جمله مریضی پرفشاری خون، قابل پیشگیری و مهم ترین اقدام در این مورد کاهش مصرف نمکه. این مریضی می تونه از دوره کودکی شروع شه و مهمترین عامل بروز بیماریای قلبی عروقی در جامعه ما هستش. خطر بروز بیماریای قلبی عروقی در افراد گرفتار به پرفشاری خون ۳.۳ برابر افراد با فشار خون طبیعی است. کاهش مصرف نمک در حد ۵ گرم در روز (حد مجاز مصرف)، خطر بیماریای قلبی رو ۱۸ درصد و خطر سکته مغزی رو ۲۴ درصد کم می کنه.

 

به گفته کارشناسان مصرف بالای سدیم بیشتر از دو گرم در روز یا بیشتر از پنج گرم نمک  در روز و مصرف کم پتاسیم یعنی کمتر از ۳.۵ گرم در روز با افزایش فشار خون و افزایش خطر بیماریای قلبی – عروقی و سکته مغزی رابطه داره. تخمین زده می شه که اگه همه افراد در دنیا به اندازه پیشنهاد شده نمک مصرف کنن میشه از مرگ ۲۵ میلیون نفر در سال پیشگیری کرد. سازمان جهانی بهداشت هم هدف اصلی خود رو کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک در دنیا تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرده.

 

به گفته معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پوکی استخون یکی از مشکلات شایع سلامت در کشور ما هستش. براساس تحقیقات انجام شده، سالیانه ۴۷۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر افراد بالای ۵۰ سال در کشور یعنی ۵۱ هزار نفر به دلیل پوکی استخون دچار شکستگی استخون لگن می شن. با در نظر گرفتن تعداد شکستگیای استخون ران به وجود اومده به وسیله پوکی استخون، هرساله دست کم ۳۳ میلیارد ریال فقط هزینه به وجود اومده به وسیله شکستگی گردن استخون ران به کشور تحمیل می شه. واسه پیشگیری از پوکی استخون هم پیشنهاد می شه مردم مصرف نمک خود رو کم کنن.

 

نون، منبع مهم مصرف نمک در ایران

 

تحقیقات انجام شده نشون داده که مصرف غذاهای کم نمک در دختران در سنین بلوغ خطر دچار شدن به پوکی استخون در سنین میانسالی رو کم می کنه. مصرف کم شیر، لبنیات و مصرف زیاد نمک دو عامل مهم در بروز پوکی استخون هستن. باید توجه کرد حتی اگه نمک به غذا اضافه نشه،  غذای شما شامل مقادیر زیادی سدیم یا ماده موثر نمکه.

 

۵۴ درصد برابر بیشتر از نصف نمک مصرفی خونواده های ایرونی هنگام طبخ یا خوردن غذا در منزل به اون اضافه می شه. مصرف نمک زیاد موجب بروز بیماریای خطرناکی مانند بیماریای قلبی – عروقی، دیابت، چاقی، سرطان معده، پوکی استخون، سنگ کلیه، مشکلات کبدی و آسم می شه. تحقیقات زیاد نشون داده که غذاهای نمک سود شده یکی از دلیلای دچار شدن به سرطان معده س. براساس پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، اگه در ۱۰۰ گرم یه محصول غذایی بیشتر از ۱.۵ گرم نمک وجود داشته باشه، پر نمک و اگه این مقدار کمتر از سه دهم گرم باشه کم نمک تعریف می شه.

 

از اونجا که نون مهم ترین غذای مصرفی مردم ایرانه، درصد خیلی از نمک دریافتی مردم کشور ما از نانه. طبق تحقیقات انجام شده، پنیر یکی از منابع اصلی دریافت نمک ایرانیاس. به خاطر همین پنیرهای فله ای نسبت به پنیرهای بسته بندی شده نمک بیشتری دارن. غذاهای کنسروی شامل نمک زیادی هستن، مصرف اونا باید کاهش داده شه و در صورت مصرف، از شکلای جور واجور کم نمک اونا استفاده شه. واسه طعم دادن به غذا، به جای نمک از چاشنیای دیگه مثل سبزیای معطر، سیر و آبلیمو استفاده شه هم اینکه به برچسب تغذیه ای اجناس غذایی از نظر اندازه نمک (سدیم) توجه شه.

چیجوری مصرف نمک رو کاهش بدیم؟

 

اگه کم کم مقدار نمک اضافه شده به غذا رو کم کنین ظرف چند هفته ذائقه شما به غذای کم نمک عادت می کنه. از غذاهای کم نمک یا بی نمک که واسه کودک درست می کنین هیچوقت نچشید تا ذائقه خود رو در طعم غذای کودک دخالت ندین. مصرف گوشتای فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس که شامل نمک زیادیه به کمترین حد ممکن برسه. 

 

از منابع مهم نمک، تنقلات شور مانند چیپس، پفک، شکلای جور واجور ساندویچا و غذاهای آماده، سس کچاپ، بیسکوییت، غذاهای بسته بندی شده وکنسرویه. مصرف غذاهای جفت و جور شده در منزل وتنقلات سالم مثل میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچای جفت و جور شده در منزل) در مدارس و مهدکودکا جانشین مناسبی واسه غذاهای آماده هستن. به جای نمک از چاشنیای جانشین مانند آب لیمو، آب نارنج و آبغوره کم نمک و سبزیای معطر استفاده شه.

 

به مردم پیشنهاد می شه نمکدان رو از سفره و میز غذای خود حذف کنن و به جای تنقلات شور به فرزندان خود میوه و آجیل خام بدن. هم اینکه تاکید شده که فرزندان خود رو از کودکی به مصرف غذای کم نمک عادت بدن و اگه فشار خون بالا دارن نمک دریافتی خود رو با نظر دکتر یا متخصص تغذیه بسیار محدود کنن.

 

به افراد بالای ۵۰ سال هم پیشنهاد می شه اگه با مشکل فشار خون بالا و بیماریای قلبی – عروقی مواجه هستن، نمک مصرفی خود رو به کمتر از سه گرم در روز برابر نصف قاشق مرباخوری کم کنن. تجربه کشورای موفق نشون داده با کم شدن مصرف نمک در جامعه، هزینه های درمانی کاهش زیادی پیدا کرده.

 

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *