پایان نامه ارشد

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد

قسمتی از متن پایان نامه :

نظریه‌ها

نظریات گوناگونی در ارتباط با رضایت شغلی مطرح‌شده می باشد. مانند نظریه سلسله‌مراتب نیازها، نظریه ERG، نظریه تقویت، نظریه گروه مرجع، نظریه انتظار، نظریه برابری، نظریه نفوذ اجتماعی، نظریه اختلاف، نظریه دو عاملی هرزبرگ، نظریه نیاز به کسب موفقیت، نظریه بیگانگی نسبت به کار، نظریه مبتنی بر تعیین هدف (کبیر نوایی، 1384) و نظریه هالند. در جای دیگری این نظریه‌ها به دو دسته ریز مدل و درشت مدل تقسیم‌شده‌اند؛ نظریه‌های ریز مدل شامل: نظریه سلسله‌مراتب نیازها، نظریه آلدرفر، نظریه نیازهای آموخته‌شده مک کلند، نظریه برابری، و نظریه انتظار. نظریه‌های درشت مدل عبارتند از: نظریه دو عاملی هرزبرگ و نظریه طرح هدف (نارنجی ثانی، 1386) که در این جا به بعضی از این نظریه‌ها تصریح خواهیم داشت.

  1. نظریه نقشی. در این نظریه، به دو جنبه اجتماعی و روانی توجه می گردد. در جنبه اجتماعی، تأثیر عواملی نظیر نظام سازمانی و کارگاهی و شرایط محیط اشتغال در رضایت شغلی مورد توجه قرار می‌گیرد. این عوامل همان شرایط بیرونی رضایت شغلی را شامل می گردد. جنبه روانی رضایت شغلی بیش تر به انتظارات و توقعات فرد مربوط می گردد. رضایت کلی نتیجه‌ای می باشد که فرد از ترکیب در جنبه اجتماعی و روانی عایدش می گردد (شفیع آبادی،1376).

نظریه امید و انتظار[1]. این نظریه با نام‌های نظریه «انتظارات» و نظریه «احتمال» نیز مطرح می‌باشد. این نظریه معتقد می باشد که رضایتمندی شغلی به وسیله انطباق کامل امیدها و انتظارات با پیشرفت‌های فرد تعیین می گردد، درحالی‌که نارضایتی[2] معلول ناکامی در رسیدن به انتظارات می باشد (استوارت ازکمپ،1386). نظریه انتظار بر این تفکر استوار می باشد که اندازه انگیزه و تلاشی که افراد برای تحقق یک هدف معین به اقدام می‌آورند با انتظارات یا به بیانی دیگر برآوردهای احتمالی آنان از کار و نتایج کار، هم بستگی دارد. این که پس از پایان کار چه پاداشی احتمالاً به او داده خواهد گردید و یا تحقق هدف تا چه اندازه او را برای موفقیت‌های بعدی آماده می کند از مصادیق این نظریه می باشد (ویکتور روم، 1964).

[1]. Expectancy theory

[2]. Dissatisfaction

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 

هدف کلی:

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

  • شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد ساوه و سپس اولویت‌بندی آن‌ها می‌باشد.

اهداف اختصاصی:

  • شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل ساختاری موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد
  • شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل رفتاری موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد
  • شناسایی و مطالعه تطبیقی عوامل زمینه‌ای موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد
  • رتبه‌بندی عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه‌ای موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد

1-5 سؤالات پژوهش

سؤال اصلی:

  • عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد ساوه کدام‌اند؟

سؤالات فرعی:

  • عوامل ساختاری موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد کدام‌اند؟
  • عوامل رفتاری موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد کدام‌اند؟
  • عوامل زمینه‌ای موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد کدام‌اند؟
  • رتبه‌بندی عوامل ساختاری، رفتاری و زمینه‌ای موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد چگونه می باشد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :   مطالعه تطبیقی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان بانک‌های ملی و پاسارگاد با فرمت ورد