ابهاماتی درباره فراورده های شیر | رژیم غذایی

شیر به عنوان "یه غذای کامل" شناخته می شه و علاوه
بر ایـن بسیـار مـغـذی هـم هسـت. در سـالهای گذشته جمله
"شـیـر گـاو فـقط مخصوص گوساله هاست" به صورت شعار
محکم گروه های جور واجور پزشکی درآمـدهه. اونا معتقد
هسـتـند کــه شیر چیزی نیس جز یه "سم کشنده." اگه
شـمـا طـرفــدار این گروهکا هستین و تصور می کنین که
شیر عامل به وجود اومدن خیلی از بیماریای خطرناکه در این قسمت دعاوی که در مقابل شیر قد علم کردن رو گفته و به اونا جواب دادیم.

فرضیه: فراوردهای لبنی خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو زیاد می کنن.

حقایق: اگه شما اندازه زیادی شیر و پنیر استفاده می کنین، این احتمال هست که کلسترول خونتون زیاد شه. این درسته؛ اما شما هر غذایی که دارای چربیای اشباع شده باشه رو استفاده کنین، احتمال افزایش کلسترول خون در اون هست. مخالفان شیر فکر می کنن که شیر همون شیره اما همونطور که میدونید امروزه فراوردهای کم چرب و یا بدون چربی اون تولید می شه که کلسترول خون رو خیلی افزایش نمی دن. در حقیقیت دلایلی وجود دارن که نشون دهنده اون هستش که حتی درون شیر مواد و ترکیباتی هست که می تونه به پایین آوردن کلسترول خون هم کمک کنن. (البته در شیره های پرچرب اندازه چربی روی این مواد غلبه داره) و از اونجایی که شیر پر از کلسیم و منیزیم هستش به بهتر شدن مریضی فشار خون هم کمک می کنه.

اما مخالفان شیر همیشه در نشریه های جور واجور مربوط به سلامتی دعاوی رو به چاپ می رسونن که نشون دهنده این مطلب هستن که حتی شکلای جور واجور کم چرب شیر بازم خطر بیماریا و حملات قلبی رو زیاد می کنه. اما مقالات اونا بیشتر ساده انگارانه و گمراه کننده س. براساس تحقیقی که در ۳۲ کشور در مورد مصرف شیر و بروز بیماریای قلبی انجام شده هیچی علیه شیر ثابت نشده. دلایل بروز بیماریای قلبی اونقدر گسترده بودن که دیگه جایی واسه شیر باقی نگذاشتند. هم اینکه در این تحقیقات مشخص نشده بود که چه نوع شیری ( کم چرب و یا پر چرب) در کشورای مصرف کننده مورد استفاده قرار می گرفته.

فرضیه: فراوردهای لبنی خطر دچار شدن به سرطان تخمدان رو افزایش می هند.

حقایق: تحقیقات نشون میدن که میان لاکتوز ( قند شیر) و گالاکتوز ( یکی دیگه از قندهای موجود در شیر) وسرطان تخمدان رابطه هست. این در حالیه که بقیه هیچ گونه اعتقادی به این قضیه ندارن. یکی از تحقیقات معتبری که در ژورنال بیماریای مسری در آمریکا صورت پذیرفته، این ادعا رو کلا رد می کنه. به این معنا که ثابت شده خانمای با سرطان تخمدان مقدار بیشتر و یا کمتری رو نسبت به همنوعان سالم خود مصرف نمی کردن.

فرضیه: فراوردهای لبنی کلا خطر دچار شدن به سرطان رو زیاد می کنن.

حقایق: مشکل از شیر نیس بلکه به خاطر کل مقدار چربی مصرفی بدنه. واسه نمونه، اندازه زیاد چربی خطر دچار شدن به سرطان روده و ریه رو زیاد می کنه. اما بعضی تحقیقات نشون میدن که شیره های کم چرب می تونن انگار خطر دچار شدن به سرطان ریه رو کم کنن. واقعا آزمایشاتی که روی حیوانات انجام شده نشون دادن که ترکیبات شیر می تونن رشد سرطان رو متوقف کنن. هم اینکه دلایلی بر این پایه که شیر خطر دچار شدن به سرطان روده رو هم کم می کنه، هست. کلسیم و ویتامین  D که در شیر هست از روده در برابر بیماریا مراقبت می کنه.

فرضیه: فراوردهای لبنی خطر دچار شدن به دیابت در سنین پایین رو زیاد می کنن.

حقایق: این یکی از وحشتاناکترین دعاوی بود که چند سال قبل از طرف گروهی از پزشگان مخالف شیر، بیان شد. مرحوم دکتر "بنجامین سپاک" هم جزئی از اونا بود.  اونا واقعا مخالف مصرف هر گونه کالاهایی که از حیوانات بدست میاد، بودن. این حقیقت داره که در تحقیقی که در سال ۱۹۹۲ تموم شد ثابت شده بود که پروتیین مخصوصی که در شیر گاو هست مستقیما باعث عکس العمل غیر طبیعی کودکان به طور ژنتیکی شده و یه جور سلولای انسولین ساز در اونا شروع به افزایش می کنه. اما تحقیقات وسیع تر در این مورد هیچ گونه ارتباطی رو بین دیابت در کودکی و شیر ثابت نکردن. تنها ثابت شد بچهایی که از شیر مادر تغذیه می کنن خطر کمتری در دچار شدن به دیابت دارن. هیچ مقام رسمی اعلام نکرده بود که اینجور کودکانی اصلا از لبنیات و یا شیر گاو استفاده نمی کردن.

فرضیه: شیر باعث ایجاد خلط در گلو می شه.

حقایق: دلایل علمی میگن: خیر، این جوری نیس. این تصور غلط به خاطر این ایجاد شده که پس از مصرف شیر، به دلیل جنس خاص اون در دهن باقی مونده و کل سطح داخلی اونو می پوشونه. در تحقیقی که در استرالیا انجام شد به تعدادی از آدمایی که به فکر بودن شیر باعث ایجاد خلط می شه، مقداری شیر کاکائو و یا شیر سویا داده شد، البته بدون اینکه خودشون فهمیده باشن. کسائی که شیر خالص خورده بودن اعلام می داشتن که دهن اونا لزج شده و خلط در گلوشون به وجود اومده، اما اون عده دیگه که شیر سویا و یا شکلای جور واجور مشابه اونو مصرف کرده بودن ادعایی داشتن؛ پس ما نمی تونیم با این روش شیر گاو رو تحریم کنیم و به سرزنش اون بپردازیم. اگه احساسی که بعد از خوردن شیر در دهنتون ایجاد می شه رو دوست ندارین و یا تصور می کنین که آب دهنتون اونقدر سنگین می شه که قورت دادن اون براتون مشکله، پس تموم این عوامل دلایل دیگری هستن که از شیر کم چرب یا بدون چربی استفاده کنین.

فرضیه: فراوردهای لبنی واقعا خطر دچار شدن به پوکی استخون رو زیاد می کنن.

حقایق: این تصور اشتباه در خیلی از کشورها مثل چین که تا حدود خیلی از سبزیجات تازه استفاده می کنن و با احتمال خیلی کم از فراوردهای لبنی استفاده میکردن و به طور عادی پوکی استخون در بین ساکنان اون وجود نداره، بیان می شه. البته در این تحقیقات تضادهایی هم دیده شده:  خیلی از بررسیا نشون دادن که مصرف کلسیم زیاد (مخصوصا از راه لبنیات آنهم در دوران جوونی) باعث ساخته شدن استخوانای محکم می شه، اما بعضی آزمایشات هم وجود دارن که نشون میدن فراوردهای لبنی و یا مصرف کلسیم اصلا از شکسته شدن استخوانای لگن جلوگیری نمی کنن. یکی از دلایل شاید این باشه که شیر پر از پروتیینه که پروتیین خود باعث می شه تا کلسیم بیشتری  ( کلسیوم در بدن نقش مهمی رو در متراکم شدن بافتای استخوانی بازی می کنه) از راه ادرار دفع شه. البته کلسیمی که در شیر هست خیلی بیشتر از اون هستش که پروتیین بتونه بر اون غلبه کنه. عوامل وراثتی هم تاثیر چشم گیری روی این مطلب می ذارن. بیشتر محققین بازم  مصرف لبنیات رو به تموم افراد پیشنهاد می کنن. ( البته به همراه تمرینات ورزشی و در صورت ضرورت مکملای شامل کلسیم) و اونو به عنوان بهترین راه در جلوگیری از پوکی استخون معرفی می کنن.

فرضیه: آدمایی که در هضم لاکتوز مشکل دارن، می تونن لبنیات مصرف نکنن.

حقایق: خیلی از افراد تصور می کنن که اصلا نمی تونن لاکتوز ( قند شیر) رو هضم کنن. اونا نمی دونن که نفخ شکم و ناراحتیای معده ای فقط به دلیل لاکتوز موجود در شیر نیس. البته باید توجه داشت که محققان به این نتیجه رسیدن که کسائیکه اصلا نمی تونن لاکتوز رو تحمل کنن خیلی راحت می تونن روزی ۱ تا ۲ فنجون شیر در بین وعده های غذایی خود بخورن. البته اگه این افراد بازم با مشکل برخورد کردن می تونن از شکلای جور واجور شیره های کم لاکتوزی که امروزه در بازارها فت و فراوون پیدا میشه، استفاده کنن.

راه شیری
شیر و بقیه فراوردهای لبنی پر از کلسیم هستن و نه فقط می تونن استخواناتون رو در سلامت کامل نگاه دارن، بلکه می تونن از فشار خون، بیماریای قلبی، سرطان روده و حتی دیابت هم جلوگیری کنن. اونا هم اینکه یکی از منابع مهم بقیه مواد مغذی مثل ریبو فلاوین، ویتامین A , D و چند ماده معدنی دیگه هم هستن. شیر و بقیه کالاهایی که از اون بدست می ایند به طور قطع دارای مقادیر زیادی چربی هم هستن، واسه همینه که کودکان بالای دو سال و بزرگسالان بلید از شیره ها و ماستای کم چرب (۱%) یا بدون چربی استفاده کنن.

.

منبع :gahar.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *